مطالب آموزشی

میکروفون کاندنسر چیست

میکروفون استودیویی کاندنسر GA-87 یا U87-GR سابق

میکروفون کاندنسر چیست ؟

در مقاله آشنایی با میکروفون و انواع آن به توضیح مختصری درباره انواع میکروفن اعم از میکروفون داینامیک ، کاندنسر ، ریبون ، یقه ای ، یو اس بی و … پرداختیم . در این مقاله به صورت جداگانه به توضیح درباره این که میکروفون کاندنسر چیست خواهیم پرداخت .

در ابتدا بهتر است به تاریخچه پیدایش و اختراع این نوع microphone  بپردازیم .

تاریخچه

میکروفن کاندنسر ( کاندانسر )  ، در سال 1916 توسط E.C. Wente و در کمپانی وسترن الکتریک اختراع شده است . این نوع از میکروفن ، میکروفون خازنی یا الکترو استاتیک نیز نامیده می شود . در کل از خازن ها در طول تاریخ به عنوان کاندنسر یاد میشده است . خازن‌ ها در واقع دو صفحه‌ فلزی هستند که در فاصله‌ نزدیک به هم قرار دارند ، هرچه این فاصله نزدیکتر و یا کمتر باشد ، آنها ظرفیت بیشتری خواهند داشت .

ساختار و روش کار میکروفون کاندنسر چیست

میکروفن کاندنسر ( کاندانسر ) مانند مبدل فعالی است که امواج صوتی ( انرژی موج مکانیکی ) را از طریق حرکت دیافراگم در یک کپسول مبتنی بر خازن با بار ثابت و اصول الکترواستاتیک به سیگنال های صوتی ( انرژی الکتریکی ) تبدیل می کند .

ساختار کپسول میکروفون کاندنسر دقیقاً مشابه خازن می باشد ، بدین صورت که دو صفحه موازی که یکی از آن ها صفحه ای سخت و  ثابت است و دیگری صفحه یا غشای نازکی که متحرک بوده و از آن به عنوان دیافراگم نیز یاد می شود ، می باشد .

دیافراگم یا همان ممبران باید از نظر الکتریکی رسانا باشد . یکی از محبوب‌ترین متریال‌ ها ( مواد ) برای دیافراگم میکروفن ، مایلار با پوشش طلا می‌باشد اما برخی مدل‌های قدیمی نیز از صفحه‌های فلزی نازک استفاده می‌کردند . شما می توانید دلیل استفاده از روکش طلا در دیافراگم میکروفون را در مقاله مربوطه در این لینک مطالعه کنید .

روکش طلا در کپسول و دیافراگم میکروفون کاندنسر

روکش طلا در کپسول و دیافراگم میکروفون کاندنسر

عملکرد دیافراگم

در اینجا دیافراگم به عنوان یک صفحه خازن عمل می کند و ارتعاشات باعث ایجاد تغییر در فاصله بین صفحات می شوند . وقتی که موج صدا به دیافراگم ضربه می‌زند ، متناسب با آن ضربه ، دیافراگم به جلو و عقب می‌رود ( به عبارتی ارتعاش پیدا کرده و می لرزد ) . وقتی که این عمل انجام می گیرد و ممبران ( دیافراگم ) به حرکت در می آید یعنی فاصله‌ بین دو  صفحه خازن تغییر پیدا می‌کند ؛ در نتیجه ظرفیت خازن‌ ها همراه با ریتم موج صدا ، کم و زیاد می‌شود و تغییر پیدا می کند . به این صورت ما صدا را به سیگنال‌ های الکتریکی تبدیل کرده ایم .

باید توجه داشت که سیگنال خروجی این کپسول بسیار ضعیف است تا بتوان از آن به درستی استفاده کرد ، با وجود اینکه ولتاژ خروجی کپسول کاندنسر بسیار زیاد می باشد ، انرژی ذخیره شده در خازن‌ ها خیلی ضعیف است اما جریان کمی را تولید می کند و جریان کمی را داراست ؛ بنابراین ما در این مرحله نیاز به یک مبدل امپدانس داریم تا واسطی میان کپسول و سایر تجهیزات باشد ،  این مبدل در واقع یک مدار است که مسیر را برای کپسول و دنیای خارج از آن آماده می‌کند . مبدل امپدانس با استفاده از جریان بیشتر ، سیگنال را قویتر می‌ کند .

به همین دلیل میکروفون های کاندنسر برای کارکرد بهینه خود نیاز به برق یا ولتاژ اضافی دارند که این برق اضافه معمولاً توسط فانتوم پاور 48 ولتی تامین می شود . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیافراگم میکروفون و انواع دیافراگم به مقاله مربوطه در این لینک مراجعه کنید .

میکروفون کاندنسر تیوب ( Tube ) یا لوله ای چیست ؟

میکروفون کاندنسر لوله ای از یک لوله خلا برای افزایش سیگنال از کپسول برای ضبط و پخش مناسب استفاده می کند . میکروفون های لوله ای به انرژی بیشتری نسبت به فانتوم پاور 48 ولت استاندارد نیاز دارند و با منبع تغذیه خارجی خودشان عرضه می شوند . نقش لوله خلا عمل کردن به عنوان مبدل امپدانس و تقویت کننده سیگنال میکروفون می‌باشد .

میکروفون‌ های کاندنسر تیوب دارای کپسول‌ های کاندنسری هستند که خروجی سیگنال‌ های میکروفون‌ های با دامنه پایین را با امپدانس بالا همراه می کند . کار لوله خلا این است که به طور موثر سیگنال را تقویت کند و در عین حال امپدانس را پایین آورد تا سیگنال قادر باشد در باقی مدار  میکروفون و در اتصال خروجی آن ، در جریان باشد .

کیفیت صدای بهتر در میکروفون های کاندنسر

به دلیل دیافراگم با جرم کم ( سبک ) ، میکروفن های کاندنسر از پاسخ گذرای بهتری برخوردار هستند . دیافراگم میکروفن کاندانسر به دلیل جرم بسیار کم می تواند امواج صوتی را با دقت بیشتری نسبت به میکروفون پویا با سیم پیچ متحرک ( داینامیک ) دریافت کند . بنابراین میکروفن های کاندانسر کیفیت صدای برتری را ارائه می دهند . از میان انواع میکروفون ، کاندنسرها بیشترین پاسخ فرکانسی و بهترین پاسخ گذرا را دارند ( گذراها انفجار سریع انرژی هستند ، به عنوان مثال ضربه به طبل یا ” انتخاب ” گیتار صوتی ) . همچنین ، میکروفون های کاندنسر  معمولاً حساسیت بسیار بالاتر و سر و صدای کمتری نسبت به میکروفون های پویا یا داینامبک  دارند .

البته در نظر داشته باشید که آنچه ما در مورد مزایای میکروفون‌ های کاندنسر گفتیم ، مربوط به مدل‌ های جدید این میکروفون‌ ها می باشد  . میکروفون‌ های ارزان‌ تر و قدیمی‌ تر ممکن است کیفیت صدای کمتر و نویز بیشتری نسبت به میکروفون‌ های داینامیک با کیفیت بیشتر داشته باشند . این مزایا مربوط به کیفیت ساخت و همچنین میزان هزینه و بودجه شما نیز می باشد . مسلماً یک میکروفون به عنوان مثال 2 میلیون تومانی با یک میکروفون 10 میلیون تومانی از لحاظ کیفیت ساخت و صدا بسیار متفاوت است .

مطالب مرتبط