مطالب آموزشی

آشنایی با میکروفون و انواع مختلف آن

میکروفون و انواع آن

میکروفون (میکروفن – microphone ) چیست ؟ آشنایی با میکروفون و انواع مختلف آن

در این مطلب قصد داریم به معرفی میکروفون  (میکروفن – microphone ) و انواع مختلف آن بپردازیم

شاید تا به حال بارها به این فکر کرده باشید که میکروفون چیست و چگونه کار می کند ؟

در ابتدا باید تعریف مختصری از میکروفون داشته باشیم . میکروفون یا صدابَر دستگاه یا حسگری است که صدا را به جریان الکتریسیته تبدیل می‌کند .در گفتار عامیانه از میکروفون به عنوان مایک یا mic  هم استفاده می شود . microphone  وسیله‌ یا دستگاهی  است که صوت را به الکتریسیته و نیز حسگری است که صوت را به سیگنال ‌های الکتریکی تبدیل می‌کند .

میکروفون و انواع مختلف آن

میکروفون و انواع مختلف آن

تاریخچه پیدایش میکروفون

در سال ۱۸۷۶، امیل برلاینر نخستین میکروفون را اختراع کرد که به عنوان فرستنده‌ صدا در تلفن ‌ها به کار برده شد . میکروفون‌ ها کاربردهای زیادی در تلفن ، ضبط صوت ، سیستم‌های کارائوکه ، سمعک ، ساخت فیلم و انیمیشن ، مهندسی صوت ، تلفن‌های رادیویی خصوصی (مثل واکی تاکی اما در مسافت‌های بیشتر)، بلندگو های دستی ، ساخت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ، ضبط صدا در رایانه‌ها ، سیستم‌های تشخیص گفتار ، voIP و نیز کاربردهای غیر صوتی (خارج از محدوده شنوایی انسان که از ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ کیلو هرتز می باشد) مانند بررسی فراصوت و سیستم‌های عیب‌ یابی دارند .

امروزه بیشتر میکروفون ‌ها از سیستم‌های القای الکترو مغناطیسی (میکروفن‌های پویا یا دینامیک) ، تغییر گنجایش خازنی (میکروفن‌های خازنی یا کاندنسر) ، تنش پیزوالکتریسیته و سوار سازی (مدولاسیون) نوری برای تولید سیگنال الکتریکی از امواج مکانیکی بهره می‌برند . هر میکروفون دارای پنج خصوصیت اصلی و مهم است :

  • حساسیت
  • امپدانس
  • پاسخ فرکانس
  • جهت دار بودن
  • مغناطیس

انواع مختلف میکروفون (microphone – میکروفن) 

میکروفون های داینامیک یا دینامیکی

میکروفون داینامیک چیست ؟ در میکروفون‌ های داینامیک ، سیگنال صدا با حرکت کردن یک هادی در میان یک میدان مغناطیسی ایجاد می ‌شود . در بیشتر میکروفون ‌های داینامیک یک دیافراگم بسیار باریک و سبک در پاسخ به فشار هوا حرکت می‌کند . حرکت دیافراگم باعث حرکت یک سیم پیچ صدای معلق در میان یک میدان مغناطیسی می‌شود ، و منجر به ایجاد جریان الکتریکی کوچکی می‌شود .

میکروفون‌ های داینامیک حساسیت کمتری در مقابل فشار هوا و فرکانس ‌های بالا نسبت به انواع مختلف میکروفون‌ دارند و معمولاً می‌توانند در شرایط سخت و دشوار بهتر کار کنند و کارایی بهتری داشته باشند .  به عنوان مثال در اجراهای زنده و روی استیج مقاومت بیشتری در برابر هیاهو و سر و صدای زیاد جمعیت و نویز های اطراف دارند . این میکروفون‌ ها ارزان ‌تر از انواع دیگر میکروفون هستند و برای ضبط صدای درامز و گیتار الکتریک مناسب تر می‌باشند .

نمونه هایی از میکروفون های داینامیک

نمونه هایی از میکروفون های داینامیک

اگر به دنبال میکروفن  قابل اطمینان و پرکاربرد می گردید ، پس باید با microphone دینامیک شروع کنید . به دلیل آن که دیافراگمشان سیم پیچ مغناطیسی است ، این میکروفن ها می توانند صدای مورد نظر را به خوبی در شلوغ ترین فضا ها بگیرند . در آخر باید به این نکته اشاره کرد که این میکروفن ها فقط برای استفاده در محیط های با صدای بالا نیستند ، بلکه در محیط های با صدای پایین هم خوب کار می کنند .

میکروفون های خازنی یا کاندنسر

میکروفون کاندنسر چیست ؟ میکروفون ‌های کاندنسر یا خازنی در مقابل میکروفن ‌های داینامیک ، واکنش بهتری نسبت به سرعت و تحرک امواج صوتی نشان می ‌دهند . این سیستم مکانیکی ساده شامل یک دیافراگم نازک و کشیده شده‌ است که در نزدیکی یک صفحه فلزی قرار گرفته ‌است . این آرایش یک خازن ایجاد می ‌کند که بار الکتریکی خود را از یک منبع خارجی دریافت می‌کند (باتری یا منبع برق اختصاصی ،  فانتوم پاور و یا از میکسر ) .

دیافراگم در پاسخ به تغییر فشار هوا به آرامی می‌لرزد و باعث تغییر ظرفیت خازن و ایجاد سیگنال خروجی میکروفون می‌ شود . میکروفون‌ های کاندنسر در دو نوع ترانزیستوری و لامپی و در اشکال و ابعاد مختلف تولید می‌شوند که تمامی آن‌ها بر اساس این اصول کار می ‌کنند .

مزایا و معایب

برخلاف سایر میکروفن ‌ها ، میکروفن خازنی به مولد برق DC و یک پیش‌ تقویت‌ کننده احتیاج دارد . microphone خازنی دارای معایبی است که بزرگی و حساسیت بیش از حد از جمله آن معایب هستند . ضمناً در مقابل منابع صوتی بلند مجاور دچار واپیچیدگی خواهد شد .

میکروفون ‌های کاندنسر بسیار حساس هستند و صداهای بسیار جزئی ، می ‌توانند دیافراگم را در آنها به حرکت درآورند . کاندنسرها با برق ولتاژ پایین ، معروف به فانتوم پاور راه‌اندازی می‌ شوند تا خروجی قوی ارائه کنند . این شاخصه بسیار مطلوب است چرا که دیگر نیازی نیست به سیگنال توسط پری‌امپ گین زیادی بدهید تا به قدرت کافی دست یابد .

اگر از یک میکروفون اشتباه با خروجی ناکافی استفاده کنید ، سیگنال حاصله احتمالاً نیاز به تقویت زیاد توسط پری‌امپ خواهد داشت. اکثر پری‌امپ‌های رده‌پایین، توان اعمال گین لازم را ندارند و یا با بالا بردن گین، نویز زیادی به سیگنال می‌ افزایند . میکروفون ‌های کاندنسر این مشکل را از میان برمی‌دارند .

این میکروفن کیفیت بسیار خوبی از صدا تولید می‌کند (معمولاً ۲۰ تا ۱۸۰۰۰ هرتز) و نسبت به صداهای گذرا واکنش بسیار بالایی دارد . از microphone خازنی برای صدا برداری بسیار حساس استفاده می‌شود مانند صدا برداری در صحنه‌های متحرک و ایستا به‌ ویژه هنگامی که منبع صوتی در فاصله دور قرار دارد . از طرف دیگر می‌توان این میکروفن را به‌عنوان بوم صدا ، بوم دستی ، پایه‌ای و آویز نیز به‌کار گرفت .

میکروفون های کاندنسر یا خازنی

میکروفون های کاندنسر یا خازنی

میکروفن اِلِکترِت

میکروفون الکترت چیست ؟ این نوع microphone ، نوع خاصی از میکروفن خازنی است که کاربرد وسیعی به عنوان میکروفن شخصی یا میکروفن مخفی دارد و دارای کیفیت خوبی در صدا برداری است . این نوع نسبتاً ارزان و کوچک میکروفن دارای دیافراگم پلاستیکی است که بار الکترو استاتیک دائم دارد ،  به همین دلیل به ولتاژ قطبی نیاز نخواهد داشت .

تقویت‌کننده کوچکی که با باتری کار می ‌کند در محفظه میکروفن کار گذاشته شده ‌است . در اثر کهنه شدن و کار کردن زیاد ، اشکالاتی در عملکرد این میکروفن پدید می‌آید . از جمله ، از بین رفتن فرکانس ‌های بالا ، کاهش حساسیت و افزایش نوفه زمینه . اختلالات در این میکروفن بر اثر رطوبت زیاد ، بخار ، حرارت و گرد و خاک سرعت بیشتری می ‌گیرد .

میکروفن ( میکروفون ) های الکترت

میکروفن ( میکروفون ) های الکترت

میکروفون‌های ریبون

میکروفون ریبون چیست ؟ میکروفون ‌های ریبون اولین میکروفون‌ های هدایتی (directional) بودند که از لحاظ تجاری به موفقیت رسیدند و در دوره طلایی رادیو کاربرد وسیعی داشتند . امروزه میکروفن‌ های ریبون ، با تلاش شرکت‌ هایی مانند Royer ، در حال بازگشتن به عرصه صدا هستند .

میکروفون‌ های ریبون به جای سطح فشار صدا (SPL) به سرعت مولکول ‌های هوا واکنش نشان می‌دهند و در آن ‌ها المان معلق و بسیار کوچکی در یک میدان مغناطیسی قوی حرکت می‌کنند . در کاربردهای استودیویی این تفاوت عملکردی مهم نیست ، هرچند می‌تواند در حین ضبط در فضای باز و در روزهایی که باد می ‌وزد حیاتی باشد .

میکروفن( microphone - میکروفون ) ریبون

میکروفن( microphone – میکروفون ) ریبون

میکروفن‌های یو اس بی

میکروفون یو اس بی چیست ؟ میکروفون‌ های USB یکی از پیشرفت ‌های جدید در فناوری میکروفون هستند و دارای تمام اجزای میکروفون‌ های سنتی می‌باشند : کپسول ، دیافراگم و غیره . تفاوت این میکروفون در داشتن دو مدار اضافی است . یک پری آمپلی فایر داخلی و یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D) .

پری آمپلی فایر اتصال میکروفون به میکسر یا پری آمپلی فایر میکروفون خارجی را غیرضروری می‌ سازد . مبدل A/D خروجی میکروفون را از آنالوگ (ولتاژ) به دیجیتال (داده) تبدیل می ‌کند ، تا بتواند به‌ طور مستقیم وارد رایانه شود و توسط نرم‌افزار ضبط خوانده شود . این میکروفون ضبط دیجیتال پرتابل را بسیار آسان می ‌کند . تنها کافی است میکروفون را به رایانه متصل کنید ، نرم‌افزار را اجرا نمایید و کلید ضبط را بزنید .

میکروفون یو اس بی usb microphone

میکروفون یو اس بی usb microphone

میکروفن‌های بی‌سیم (VHF یا UHF)

میکروفون بی سیم چیست ؟ طی سال‌ های اخیر ، روند رشد ارتباطات بدون سیم با ظهور تلفن ‌های سلولی جهش بزرگی نمود . این درحالی است که در سال ۲۰۰۳ ارتباطات بی‌سیم یک صدمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت . صد سال پیش و در تاریخ ۱۹ ژوئن ۱۹۰۳ نخستین پیام تلگراف بدون سیم برفراز آتلانتیک تا انگلستان توسط رئیس‌جمهور روزولت مخابره شد و این نقطه آغاز ارتباطات بی‌سیم و تولد آن به‌شمار می‌رود ، به طوریکه امروزه ارتباطات بی‌سیم به گونه ‌ای در ابعاد زندگی ما نفوذ کرده‌است .

میکروفن‌های بی‌ سیم نیز از این موضوع مستثنی نیستند و هم‌ اکنون بیش از ۲۰۰ نوع مختلف از این میکروفن ‌ها توسط سازندگان در سر تا سر دنیا تولید و عرضه می‌ شوند .

اجزای تشکیل دهنده 

یک سیستم میکروفن بی‌سیم ، معمولاً متشکل از سه بخش اصلی شامل : میکروفون ، فرستنده و گیرنده است . اما آنچه که قابلیت حذف سیم را نسبت به سیستم ‌های میکروفن معمولی به این تجهیزات می‌بخشد ، قطعاً اجزاء فرستنده و گیرنده آن می ‌باشند . بخش فرستنده این تجهیزات معمولاً در قالب یک مجموعه و به همراه بخش میکروفن و فاقد سیم ، ادغام و عرضه می ‌شوند .

در سیستم‌های جدید میکروفون بدون سیم ، دو آنتن مختلف ، یکی بر روی بخش فرستنده و دیگری بر روی قسمت گیرنده وجود دارد . هنگامیکه فاصله فرستنده از آنتن گیرنده بیش از حد مجاز افزایش می ‌یابد ، در این حالت صدا و سیگنال ‌های رادیویی دچار تحریف و نویز می‌شوند . به علاوه استفاده از امواج بالای فرکانسی باند (UHF) که دارای طول موج کوتاه تری نسبت به (VHF) می ‌باشند ، باعث کاهش بازتابش سیگنال‌ ها در محیط مورد استفاده می‌ شود .

میکروفون های بی سیم

میکروفون های بی سیم

میکروفون یقه ای

میکروفون یقه ای چیست ؟ همانطور که از اسم این میکروفون‌ پیداست  یک میکروفن کوچک است که به یقه پیراهن شما وصل می‌شود . این نوع می‌تواند هم بی‌سیم باشد هم با سیم . انواع میکروفن های یقه ‌ای معمولاً در حدود 6-8 اینچ زیر چانه سوژه قرار می ‌گیرند . این میکروفن ها زمانی که توسط لباس پوشانده نشده‌ باشند یا چیزی آن ‌ها را مسدود نکرده ‌باشد ، کارایی بهتری دارند .

اما اگر می ‌خواهید مطمئن شوید که آن ها پنهان هستند ، اغلب می‌توانید آنها را بین پیراهن دکمه دار ، زیر یک کراوات یا روسری مخفی کنید ، یا حتی به داخل پیراهن یا ژاکت وصل کنید .

انواع میکروفون یقه ای

انواع میکروفون یقه ای

الگوی قطبی میکروفون ها

الگوی قطبی microphone به ما نشان می دهد که میکروفون ، چگونه صدا را می شنود ، یعنی این که میکروفون دقیقا صدا را از کدام زاویه و یا فضای اطرافش جذب کرده و یا می گیرد و کجا ها را مسدود می نماید . دانستن درست الگوی قطبی میکروفون ها به شما کمک می کند تا بتوانید در انتخاب میکروفن مناسب جهت انجام کار مورد نظر خود تصمیم درستی را بگیرید .

میکروفن های کاردیوئید یا یک طرفه (unidirectional)

میکروفون کاردیوئید فقط نمی شنود بلکه مانند انسان ها گوش می دهد . از نظر فنی ، میکروفون کاردیوئیدی بیشترین حساسیت را به صدا ، از سمت جلو دارد . تا حدودی صدا را از کناره ها می گیرد و صدای عقب را به شدت رد می کند . به همین دلیل است که اکثر میکروفون های صحنه ای و استودیویی دارای الگوی کاردیوئید هستند . میکروفون های کاردیوئیدی برای رمزگذاری آواز و هر چیزی که قرار است خشک و بسته به نظر برسد عالی هستند .

این الگوی جلو محور به شما اجازه می دهد میکروفن را به سمت منبع صدایی نشانه روید ، و آن را از صداهای پس زمینه ناخواسته ایزوله کنید . این ویژگی میکروفون های کاردیوئید را برای اجرای زنده و مواقع دیگری که کم کردن نویز و جلوگیری از فیدبک بسیار لازم است ایده آل می سازد .

شکل گرافیکی و موارد استفاده

شکل گرافیکی این الگو تقریباً شبیه به یک قلب است (به همین خاطر هم کاردیوئید نامیده می شود) . قابلیت رد کردن صداهایی که در قسمت پشت میکروفن وجود دارند ، میکروفن های کاردیوئید را برای شرایطی که از چند میکروفن به صورت همزمان استفاده می شود و یا مواقعی که نمی خواهید صدای آمبیانس اتاق به وسیله ی میکروفن گرفته شود ، ایده آل ساخته است .

این میکروفن ها که هم برای استودیو و هم برای اجرای زنده قابل استفاده هستند ، درصد بالایی از کاربران میکروفن را به خود اختصاص داده اند . به خاطر داشته باشید که میکروفن های کاردیوئید هم مانند دیگر میکروفن های تک جهته دارای افکت مجاورت (proximity effect) هستند ، یعنی اگر میکروفون را زیاد به منبع صدا نزدیک کنید مقدار بیس افزایش پیدا می کند .
محبوبیت میکروفن های کاردیویئد از میکروفن های با الگوهای دیگر خیلی بیشتر است . این میکروفون ها در انواع اجرای زنده از کارائوکه تا اجرای استادیومی استفاده می شود . استفاده های دیگر آن ، میکروفون گذاری سازهای با صدای بلند مانند درام و اسپیکرها (کابینت ها)ی گیتار است .

الگوی قطبی میکروفون های کاردیوئید

الگوی قطبی میکروفون های کاردیوئید

میکروفن های سوپر و هایپر کاردیوئید

این میکروفون ها تقریباً هم همان جهت گیری جلو محور را دارند . این نوع میکروفون ها الگویی مابین کاردیوئید و فیگور ایت (شکل 8) دارند . یعنی این که علاوه بر دریافت صدای جلو مقداری حساسیت برای دریافت صدا از عقب را نیز دارند و بیشتر رد کردن صدا یا سرکوب صدا از جهت چپ و راست می باشد .

برخلاف میکروفون های کاردیوید ، هر دوی این الگوهای قطبی دارای قسمت پشتی حساسی هستند (در سوپر کاردیودها کوچک تر است) که صدا را می گیرد و همین امر موجب می شود که نحوه ی قرار دهی این میکروفن ها کمی مشکل باشد .

الگوی قطبی انواع میکروفون های سوپر کاردیوئید و هایپر کاردیوئید

الگوی قطبی انواع میکروفون های سوپر کاردیوئید و هایپر کاردیوئید

میکروفن های اُمنی دایرکشنال

این دسته از  میکروفون ها میکروفون هایی هستند که صداها را از همه زوایا ضبط می کنند و به همین جهت به آن ها میکروفون چند جهته می گویند .  آن ها به یک اندازه نسبت به صدا از همه جهات حساس هستند . به خاطر طراحی بدون جهت آن ها و با توجه به این موضوع که در هیچ جهتی صدا را مسدود نمی کنند ، نوئانس ها و ظرافت های صدا را بهتر می گیرند که باعث طبیعی تر شدن صدا می شود .

 میکروفن های چند جهته اغلب برای ضبط ارکستر استفاده می شوند . اما همچنین می توانند در استودیوی خانگی بسیار مفید واقع شوند.  به عنوان مثال ، هنگامی که شما گیتار آکوستیک ، کوبه ای ، یا آواز پس زمینه ، یا هر چیزی را که به نظر می رسد بهترین صدای اتاق را داشته باشد ، ضبط می کنید . ضعف بارز این نوع microphone ، نداشتن کاهش نویز در پشت میکروفن هاست که باعث ایجاد فیدبک مانیتور می شود بنابراین برای استیج های پر سرصدا مناسب نیستند .

میکروفون چند جهتی چیست و الگوی قطبی آن چگونه است؟

میکروفون چند جهتی چیست و الگوی قطبی آن چگونه است؟

میکروفن های فیگور اِیت یا بی دایرکشنال (Bi-Directional)

اسم این میکروفن از روی شکل گرافیکی الگوی قطبی آن ، که شبیه به شماره ۸ انگلیسی است می آید . به صورت خلاصه ، این نوع microphone به صدای از جلو و عقب حساسیت دارد و آن را ضبط می کند ولی دو طرف چپ و راست را ایزوله می نماید که این موضوع آن ها را برای ضبط استریو ، یا ضبط دو ساز یا بیشتر ایده آل می سازد .

این موضوع ممکن است در ابتدا برای شما خیلی مفید به نظر نرسد . اما بسیاری از برنامه های جالب و پیشرفته  برای میکروفون های شکل 8 وجود دارد . شکل -8 اتفاقاً الگوی طبیعی میکروفون های روبان است و بیشتر کاندنسر های چند الگویی را می توان روی شکل 8 تنظیم کرد .

به غیر از این ، میکروفون های شکل 8 بسیار کمیاب هستند . تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان (از جمله نیومن) میکروفون های خازنی دیافراگم کوچک شکل 8 را ارائه می دهند .

میکروفون فیگور ایت چیست و چه الگوی قطبی دارد ؟

میکروفون فیگور ایت چیست و چه الگوی قطبی دارد ؟

میکروفن های شات گان

میکروفون شات گان چیست ؟ میکروفون های شات گان که میکروفن خطی و گرادیان هم نامیده می شوند ، طراحی تیوب مانندی دارند که الگوی قطبی آن ها را ، حتی از هایپر کاردیویدها هم جهت دارتر می کند . کپسول microphone در انتهای لوله حاوی میکروفن قرار می گیرد و صدای اطراف را با استفاده از خنثی سازی فاز ، از بین می برد .

این میکروفون ها طبق شکل الگویی آن از تمام اطراف حساسیت به صدا را دارند ولی در مقدار این حساسیت با هم متفاوت هستند . به این صورت که تمرکز آن ها بر روی صدای جلو و سپس عقب و در آخر به طرفین می باشد .

این طراحی باعث می شود که میکروفون الگوی قطبیِ باریکتر ، با برد طولانی تر در جلو داشته باشد . با این که میکروفن های شات گان بیشتر برای فیلم و سینما استفاده می شوند ، آن ها همچنین overhead یا میکروفن های فوقانی عالی برای مواردی از جمله خواننده ، گروه کر و سنج هستند .

الگوی قطبی میکروفون (میکروفن-microphone) های شات گان

الگوی قطبی میکروفون (میکروفن-microphone) های شات گان

میکروفون های ساب کاردیوئید یا کاردیوئید گسترده

این میکروفون ها الگویی ما بین کاردیوئید و چند جهته ( omni-directional) دارند . همانگونه که در شکل این الگو ملاحظه می کنید این میکروفون ها از تمامی جهات صدا را ضبط می کنند ولی از عقب و اطراف کمی کمتر از میکروفون های چند جهته حساسیت به صدا را دارا هستند .

الگوی قطبی میکروفون (میکروفن) های ساب کاردیوئید یا کاردیوئید گسترده

الگوی قطبی میکروفون (میکروفن) های ساب کاردیوئید یا کاردیوئید گسترده

دیافراگم میکروفون و اندازه های آن

دیافراگم ها ارتباط زیادی با صدا دارند . هر میکروفونی دارای دیافراگم است و درک دیافراگم برای تسلط بر میکروفون بسیار مهم است . دیافراگم میکروفون چیست ؟ دیافراگم میکروفون غشای نازکی است که در واکنش به تغییر فشار صدا (امواج صوتی) حرکت می کند . دیافراگم میکروفون یک جز اصلی مبدل در تبدیل انرژی صوتی به انرژی الکتریکی است .

دیافراگم یک بخش مهم در دستور تهیه و ساخت میکروفون است . در حقیقت ، بدون یک دیافراگم متحرک ، یک میکروفون نمی تواند وظیفه خود را به عنوان مبدل انجام دهد . حرکت همزمان دیافراگم با فشار صدا اولین مرحله در تغییر انرژی صوتی به انرژی الکتریکی است .

از آنجا که دیافراگم microphone بسیار نازک است ، ما مشاهده می کنیم که فقط دو طرف دارد . حرکت دیافراگم بر اساس اختلاف فشار صدا بین دو طرف آن پیش بینی شده است .

دیافراگم میکروفون بخشی از یک واحد بزرگتر در داخل میکروفون است که کپسول نامیده می شود . طراحی کپسول در عملکرد میکروفون از اهمیت بالایی برخوردار است . در نهایت ، کپسول عنصر مبدل در هر میکروفن است .

میکروفون ها صدا را از طریق دیافراگمشان بر می دارند ؛ یک لایه نازک از یک ماده که هنگامی که با صوت برخورد می کند می لرزد ؛ این لرزش انرژی صوتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . با اینکه واحدی استاندارد برای سنجش اندازه دیافراگم ها وجود ندارد ، در حال حاضر سه دسته اصلی برای اندازه دیافراگم میکروفن ها وجود دارد ، که همه این موارد به جرم دیافراگم اشاره دارند . اندازه دیافراگم روی اندازه کشش و کنترل فشار صدا ، حساسیت ، دینامیک و نویز داخلی میکروفن اثر می گذارد .

دیافراگم کوچک

میکروفن های با دیافراگم کوچک عموماً به جهت شکل استوانه ای باریکشان به میکروفن های قلمی معروف هستند. طراحی کم حجم آن ها ، باعث سبکی و آسانی کارگذاریشان می شود و جالب است بدانید که آن ها به این صورت طراحی شده اند تا محکم باشند و بتوانند کشش سطح فشار (ولوم) و برد دینامیک بالایی ارائه دهند . آن ها را می توان برای گیتار ، های هت ، سنج و سازهای دیگر استفاده نمود . محدودیت های شناخته شده این نوع دیافراگم حساسیت کم و نویز داخلی زیاد است .

دیافراگم متوسط

میکروفن های دیافراگم متوسط گاهی هایبرید نامیده می شوند چون خواص میکروفن های دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک را ترکیب می کنند . آن ها صدایی گرم تر و پرتر ، نزدیک به صدای میکروفون های دیافراگم بزرگ دارند ، در حالی که خواص میکروفون های دیافراگم کوچک را حفظ می کنند .

این میکروفن های مدرن در هر دو مورد استودیو و اجرای زنده در حال شهرت یافتن هستند ، ولی اگر دارید یک استودیوی خانگی می سازید یا سالنی کوچک دارید می توانید ، از آن ها صرف نظر کنید ؛ مخصوصاً که اگر از قبل ، microphone دیافراگم بزرگ و کوچک هم داشته باشید .

دیافراگم بزرگ

هرچقدر دیافراگم بزرگتر باشد ، لرزش های بیشتری از هوا را جذب می کند و هر چقدر لرزش های بیشتری را جذب کند ، جزییات صوتی با دقت بیشتری برداشته می شوند . بر عکس دیافراگم های کوچک که محکم هستند ، دیافراگم های بزرگ راحت تر تکان می خورند که به آن ها اجازه می دهد کوچک ترین تغییر در فشار هوا را تشخیص دهند .

این مسئله باعث می شود صدا شفاف تر و طبیعی تر باشد . این کیفیت و وضوح بسیار بالا ، حضور میکروفون های دیافراگم بزرگ را در استودیوها به یک استاندارد تبدیل کرده است .این دسته از دیافراگم ها بیشترین ساختار به کار رفته در میکروفون های USB نسل جدید هستند . شما می توانید از آن ها برای ضبط هر چیزی استفاده کنید ، از صدای خواننده تا گیتار یا هر ساز دیگر .

مطالب مرتبط