مطالب آموزشی

روکش طلا در دیافراگم میکروفون

روکش طلا در دیافراگم میکروفون

روکش طلا در دیافراگم میکروفون

به نظر می رسد امروزه ” طلا پاشیده شده ” یا ” روکش طلا ” یا ” پوشش طلا ” یا ” طلا اندود شده ” یک واژه پر سر و صدا برای دیافراگم میکروفون کاندنسر است . حال شاید سوال پیش بیاید که  آیا این فقط یک بازاریابی است یا اینکه این کار بخشی ضروری در طراحی دیافراگم میکروفون خازنی است ؟

چرا دیافراگم های میکروفن کاندنسر با طلا پوشیده شده اند ؟

دیافراگم های میکروفون کاندنسر اغلب طلا اندود هستند زیرا نیاز به رسانایی الکتریکی دارند ( برای نگه داشتن بار از طریق کپسول ) اما به طور معمول از مواد غیر رسانای Mylar ساخته می شوند . طلا رسانا و در برابر خوردگی مقاوم است بنابراین از آن ، البته به میزان بسیار کم ، در دیافراگم میکروفن های کاندانسر استفاده می شود .

در این مقاله ، اطلاعات بیشتری در مورد دیافراگم میکروفون ، طلا به عنوان جنس روکش و تاریخچه دیافراگم های با روکش طلا خواهید خواند . در ابتدا به توضیح مختصری درباره مایلار ( Mylar ) می پردازیم :

مایلار که با نام BoPET نیز شناخته می شود یک رزین ، غشا یا ورق پلی استر است که از پلی اتیلن ترفتالات کشیده تشکیل شده است و دارای خصوصیاتی مثل مقاومت در برابر کشش بالا ، ثبات شیمیایی و ابعادی ، شفافیت ، بازتابندگی و عایق الکتریکی و … می باشد . به دلیل نفوذپذیری کمتر در برابر گازها برای صنعت بسته بندی نیز استفاده های فراوانی از آن می شود .

دیافراگم کاندانسر با روکش طلا

اصطلاح ” طلا پاشیده ” یا ” روکش طلا ” یا ” طلا اندود شده ” به امتیازی برای فروش بسیاری از تولیدکنندگان میکروفون کاندنسر تبدیل شده است . با این حال ، حقیقت این است که در مورد دیافراگم های با پوشش طلا چیز خاصی وجود ندارد . در واقع ، آنها یک مزیت طبیعی به حساب می آیند .

برخی از میکروفون های کاندانسر دارای دیافراگم هایی هستند که از فویل فلزی بسیار نازک ساخته شده اند .  با این حال ، اکثریت قریب به اتفاق دیافراگم های کاندانسر اکنون با Mylar ساخته می شوند .

فویل نازک فلزی رسانای الکتریکی می باشد و به طور معمول به عنوان یک دیافراگم کار می کند . با این وجود Mylar به دلیل وزن سبک و بهبود انعطاف پذیری و دوام ، تبدیل به ماده ای برای دیافراگم های میکروفن کاندنسر ( و پویا ) شده است . تنها مسئله این است که Mylar ، به خودی خود ، رسانا نیست و اینجاست که طلا به عنوان ماده رسانا وارد می شود .

هنگام پاشیدن طلا در دیافراگم Mylar ، این لایه نازک طلا باعث می شود که دیافراگم رسانای الکتریکی باشد لذا روکش طلا در دیافراگم میکروفون بخش موثری از کپسول میکروفون های کاندنسر است .

روکش طلا در دیافراگم میکروفون

روکش طلا در دیافراگم میکروفون

چرا باید دیافراگم های میکروفن کاندنسر رسانا باشند ؟

کپسول های میکروفن کاندنسر دقیقاً مانند خازن های با صفحه موازی طراحی شده اند . دیافراگم از یک صفحه جلویی متحرک و یک صفحه پشتی ثابت تشکیل شده است . صفحه پشتی معمولاً از برنج سخت و خالص ساخته می شود که آلیاژی از مس و روی بوده و رسانا است .

با دیافراگم طلا اندود شده رسانا  ، خازن موازی قادر به نگه داشتن بار الکتریکی می باشد . این شارژ ثابت و پایدار می ماند . با حرکت دیافراگم ، فاصله بین صفحات تغییر می کند و ظرفیت کپسول را تغییر می دهد .

این شارژ از طریق فانتوم پاور ، منبع تغذیه خارجی یا مواد الکتریکی تأمین می شود . بدون دیافراگم رسانا ، کپسول هیچ شارژی را نگه نمیدارد و عملاً میکروفن کاندانسر کار نمی کند .

دلیل استفاده از روکش طلا در دیافراگم میکروفون

 ما می دانیم که Mylar با روکش طلا ماده ای بهتر برای دیافراگم های کاندانسر نسبت به ورق فلزی نازک است ، اما چرا دیافراگم های میکروفون کاندنسر به جای فلزات ارزان تر و رساناتر مانند نقره یا مس ، با طلا پوشیده شده اند ؟

دلیل اصلی آن خوردگی و اکسید شدن است . طلا از نظر خوردگی و اکسیداسیون کمترین واکنش را در بین تمامی فلزات دارد . طلا با اکسیژن واکنش نشان نمی دهد و زنگ نمی زند و لکه دار نمی شود . این بدان معنی است که دیافراگم با پوشش طلا رسانا باقی خواهد ماند و شکل خود را برای مدت زمان طولانی تری نسبت به دیافراگم هایی که از مس ، نقره یا آلومینیوم استفاده می کنند ، حفظ می کند .

دیافراگم های با پوشش طلا سال هاست که وجود دارند و به طور کلی یکی از اجزای اساسی در هر کپسول کاندانسر با کیفیت بالا محسوب می شوند .