مطالب آموزشی

پکیج کامل استودیوی خانگی چیست

پکیج کامل استودیوی خانگی

پکیج کامل استودیوی خانگی چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به توضیح این مطلب که پکیج کامل استودیوی خانگی چیست و چگونه یک استودیو خانگی برای خود تهیه کنیم بپردازیم . پکیج کامل استودیوی خانگی به مجموعه ای از ابزار و تجهیزات گفته می شود که می توان با استفاده از آن ها در منزل و یا در محل کار یک استودیو را شبیه سازی کرد .

بسیاری از افراد بر این باور هستند که گرداوری و یا ساختن یک استودیوی خانگی کاری بسیار دشوار بوده و نیازمند زمان زیادی برای مطالعه و بررسی و فراهم کردن این تجهیزات می باشد . اما واقعیت چیز دیگری است و شما به راحتی می توانید با توجه به نیاز خود و رعایت چند نکته این تجهیزات را تهیه کرده و برای خود یک استودیو در منزل راه اندازی کنید .

فروشگاه اینترنتی نت گودز با همکاری برند GEM Audio و توان خود توانسته است برای شما عزیزان استودیو های خانگی مقرون به صرفه و کارامدی را تهیه نماید . شما با مراجعه به این لینک می توانید انواع پکیج های استودیویی به همراه توضیحات کامل در مورد این پکیج ها را مشاهده کنید . همچنین سایت نت گودز با فراهم آوردن بخشی به عنوان راهنما برای انتخاب پکیج شما را در انتخاب هرچه بهتر و صحیح تر پکیج مورد نظر کمک می نماید . تنها کافیست با مراجعه به این لینک و پاسخ به سوالات مورد نظر محصولات پیشنهادی ما را مشاهده نمایید .

اصولاً تهیه استودیو خانگی پیچیدگی خاصی ندارد و فقط به چند مورد خاص نیاز دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم و به آن ها می پردازیم .

ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای داشتن یک استودیوی خانگی

برای داشتن یک استودیوی خانگی نیازمند تجهیزات زیر خواهیم بود :

  1. کامپیوتر یا رایانه
  2. میکروفون
  3. اسپیکر یا هدفون مانیتورینگ
  4. پایه میکروفون
  5. کارت صدا به همراه فانتوم پاور
  6. کابل های مربوطه
  7. پاپ فیلتر
  8. یک برنامه ضبط صدا ( نصب شده بر روی کامپیوتر )
  9. پنل آکوستیک

البته لازم به ذکر است که وجود تمامی موارد فوق برای ساخت یک استودیو خانگی ضروری نمی باشد و فقط برای بهتر بودن و داشتن یک پکیج کامل استودیوی خانگی این موارد ذکر شده اند .

به عنوان مثال داشتن هدفون یا اسپیکر مانیتورینگ ، پنل آکوستیک ، پاپ فیلتر و یا حتی کارت صدا و فانتوم پاور نیز بسته به نوع مصرف و محیط شما ممکن است ضرورتی نداشته باشد .

کامپیوتر یا رایانه

یکی از مهم ترین ابزارها جهت داشتن یک پکیج کامل استودیوی خانگی کامپیوتر یا رایانه می باشد . شما برای ضبط صدا و همچنین میکس و مستر و ایجاد تغییرات بر روی صدای خود نیازمند یک کامپیوتر ترجیحاً با مشخصات خوب و قدرت پردازش مناسب می باشید .

به جهت آن که برخی نرم افزارهای استودیویی و ضبط صدا نرم افزارهای سنگینی جهت پردازش می باشند بهتر است سیستم شما نیز امکان اجرای خوب این برنامه ها را داشته باشد و به اصطلاح سیستم شما هنگ نکند .

کامپیوتر ، ابزاری جهت داشتن یک استودیوی خانگی

کامپیوتر ، ابزاری جهت داشتن یک استودیوی خانگی

میکروفون در پکیج کامل استودیوی خانگی

یکی از تجهیزات مهم و ضروری در بخش پکیج استودیو خانگی داشتن یک میکروفون مناسب جهت انجام کار مورد نظر می باشد . انتخاب میکروفون مناسب خود یکی از عوامل تاثیرگزار در کیفیت صدا و کار شما می باشد . بسته به نوع استفاده و محل استفاده و میزان انتظار شما از یک میکروفن ، هزینه ای که شما می کنید متفاوت است . جهت آشنایی با میکروفون و انواع آن شما می توانید به این لینک مراجعه کنید .

برای استودیوهای خانگی معمولاً از میکروفون کاندنسر یا خازنی استفاده می شود . میکروفون های خازنی ( کاندانسر ) برای رسیدن به بالاترین میزان کارایی خود نیازمند وجود فانتوم پاور می باشند به دلیل آن که خود میکروفن به تنهایی شدت صدای کمی را دارا می باشد ، از این رو فانتوم پاور با تولید برق اضافه در مدار این میکروفون ها باعث تقویت شدت صدای آن ها می شود .

نمونه هایی از انواع میکروفون در پکیج های استودیویی

نمونه هایی از انواع میکروفون در پکیج های استودیویی

اسپیکر مانیتورینگ یا هدفون مانیتورینگ در پکیج کامل استودیوی خانگی

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای داشتن استودیوی شخصی و خانگی مورد نیاز است هدفون یا اسپیکر مانیتورینگ می باشد . این وسایل برای شما این امکان را فراهم می آورند که به وسیله آن ها صدای واقعی ضبط شده و تمام صداهای موجود در ضبط خود را به صورت واضح بشنوید . به عنوان مثال صدای هوا و یا نویز های موجود در محیط و … که شاید برای شنیدن آن ها به صورت عادی دقت فراوانی لازم باشد .

شاید برخی از ما در خانه هدفون و یا هندزفری و هدست و … داشته باشیم و نیازی به این وسیله پیدا نکنیم ، به همین جهت می توان گفت داشتن هدفون مانیتورینگ خیلی ضروری نمی باشد . اما باید به این نکته توجه داشت که هیچ کدام از وسایل فوق ( هدست ، هندزفری و … ) جای هدفون یا اسپیکر مانیتورینگ را پر نمی کند و کیفیت هدفون های مانیتورینگ را ندارند .

اسپیکر و هدفون مانیتورینگ در پکیج های استودیویی

اسپیکر و هدفون مانیتورینگ در پکیج های استودیویی

پایه میکروفون در استودیو خانگی

پایه میکروفون برای ایجاد یک استودیوی خانگی امری ضروری می باشد . تمام میکروفن ها برای ثابت ماندن در سر جای خود و عدم ایجاد نویز اضافی توسط تکان خوردن ها ، لغزش دست و … نیازمند یک پایه و شاک مانت یا نگهدارنده مخصوص میکروفون می باشند .

به طور معمول در استودیوهای شخصی و خانگی از پایه های رومیزی و بازویی استفاده می شود به این صورت که این پایه ها بر روی میز نصب می شوند و میکروفون به همراه شاک مانت خود به این پایه متصل می شوند . پایه های رومیزی در ابعاد و اندازه ها و اشکال مختلفی تولید می شوند به عنوان مثال در پایه های بازویی ممکن است طول بازوها متفاوت باشد و به همین جهت هم در کارایی هم در میزان تحمل وزن آن ها نیز تاثیر بگذارد .

پایه میکروفون در پکیج کامل استودیوی خانگی

پایه میکروفون در پکیج کامل استودیوی خانگی

کارت صدا به همراه فانتوم پاور در استودیو خانگی

تا به اینجای این مطلب تا حدودی با مفهوم پکیج کامل استودیوی خانگی چیست آشنا شدیم . حال یکی دیگر از ابزار مورد نیاز جهت استودیوهای خانگی را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد . کارت صدا و فانتوم پاور یکی از ابزار لازم جهت ایجاد یک استودیو شخصی و خانگی می باشد .

به طور ساده و عامیانه کارت صدا وسیله ای است که شما به وسیله آن می توانید تنظیمات صدای خود از نظر شدت بلندی صدا و … را بر روی آن تنظیم نمایید و خروجی بهتری برای صدای ضبط شده خود داشته باشید . برخی از کارت صداها با داشتن امکانات و قابلیت های متنوع این امکان را برای شما فراهم می سازند تا بر روی صدای خود افکت های گوناگون مانند اکو ، تغییر صدا و … را اعمال کنید و برخی دیگر دارای فانتوم پاور داخلی و ورودی اسپیکر مانیتورینگ و … می باشند و همچنین می توانند در تعداد پورت های ورودی و خروجی متفاوت باشند .

همانطور که گفته شد بسته به نوع مصرف و استفاده شما شایدئ کارت صدای موجود در کامپیوتر شما کار شما را راه بیاندازد و نیازی به کارت صدای اکسترنال نداشته باشید ولی در اکثر مواقع حتما به کارت صدا و فانتوم پاور نیاز پیدا خواهید کرد چرا که برخی میکروفون ها بدون وجود فانتوم پاور و کارت صدا عملاً کارایی ندارند و حتی بدون فانتوم پاور کار نمی کنند .

نمونه هایی از کارت صدا به همراه فانتوم پاور اکسترنال و یا داخلی

نمونه هایی از کارت صدا به همراه فانتوم پاور اکسترنال و یا داخلی

کابل های مورد نیاز برای اتصالات در پکیج کامل استودیوی خانگی چیست

در یک استودیوی خانگی بسته به نوع کارت صدا و میکروفون این کابل ها می تواند متفاوت باشد . برخی از کارت صداها در صورت استفاده تنها و بدون فانتوم پاور مانند کارت صدای V8 Plus-V2  برای اتصال میکروفون به خود نیازمند کابل XLR به فیش 3.5 میلی متری می باشند که میکروفون مستقیماً توسط این کابل به کارت صدا متصل می شود و در صورت وجود فانتوم پاور اکسترنال علاوه بر کابل فوق به کابل XLR به XLR نیز جهت اتصال فانتوم پاور نیاز داریم بدین صورت که میکروفون با کابل XLR به XLR به قسمت ورودی فانتوم پاور و سپس کابل XLR به فیش 3.5 میلی متری به عنوان خروجی از فانتوم پاور به کارت صوتی متصل می شود .

در کارت صداهای حرفه ای تر که فانتوم پاور 48+ ولت ( 48V+ ) به صورت داخلی در آن وجود دارد شما تنها با استفاده از کابل XLR به XLR می توانید میکروفون را به آن متصل نمایید و همچنین برای اضافه کردن ساز و یا گیتار و … نیز به کابل های مخصوص آن ها نیاز است .

کابل های XLR به XLR و XLR به فیش 3.5 میلی متری در تجهیزات استودیوی خانگی

کابل های XLR به XLR و XLR به فیش 3.5 میلی متری در تجهیزات استودیوی خانگی

پاپ فیلتر

یکی دیگر از تجهیزات استودیوی خانگی پاپ فیلتر یا پاپ شیلد می باشد . وظیفه این وسیله جلوگیری از ایجاد صداهای انفجاری در تلفظ حروفی مانند ” پ ” ، ” ب ” ، ” س ” و … می باشد . پاپ فیلتر در اشکال و انواع مختلفی ساخته می شوند ولی در نهایت وظیفه همه آن ها یکسان است .

نمونه هایی از انواع پاپ فیلتر در تجهیزات استودیوی خانگی

نمونه هایی از انواع پاپ فیلتر در تجهیزات استودیوی خانگی

برنامه ضبط صدا در پکیج کامل استودیو خانگی چیست ؟

یکی دیگر از ابزار و لوازم مورد نیاز جهت استودیوی خانگی داشتن یک برنامه جهت ضبط صدا و یا میکس و مستر می باشد . نرم افزار های متفاوتی در این زمینه موجود می باشد که شما می توانید با توجه به سیستم کامپیوتر شخصی خود و توان آن یکی از برنامه های موجود را دانلود و نصب کرده و از آن استفاده کنید . لازم به ذکر است در صورت استفاده از این برنامه ها و کار کردن به صورت حرفه ای باید اطلاعات لازم و نحوه استفاده از آن ها را به صورت کامل آموزش دیده باشید .

به برنامه هایی مانند  FL studio ، CUbase ، Audacity و … به عنوان نمونه هایی از این برنامه ها می توان اشاره کرد .

پنل آکوستیک

از پنل های آکوستیک به عنوان یکی دیگر از لوازم و تجهیزات استودیویی می توان یاد کرد . گاهی اوقات محیط اطراف ما دارای سر و صدا و نویز فراوانی می باشد که در این صورت با استفاده از این پنل ها می توانیم محیط خود را آکوستیک نموده و از شر صداهای ناهنجار و اضافی برای ضبط صدا خلاص شویم . در صورتی که محیط شما ساکت و آرام می باشد و نویز کمی در محیط وجود دارد شما نیاز کمتری به این مورد دارید و می توانید نویز موجود را با ابزار میکس و مستر برطرف نمایید .

جمع بندی 

در نهایت شما در این مقاله با پکیج کامل استودیوی خانگی و لوازم و تجهیزات مورد نیاز آن آشنا شدید . همانطور که گفته شد فروشگاه اینترنتی نت گودز با جمع آوری این وسایل در کنار هم پکیج های استودیویی مقرون به صرفه ای را برای مصارف مختلف برای شما عزیزان فراهم کرده است . شما با مراجعه به این لینک می توانید بسته به نوع نیاز خود یکی از پکیج ها را تهیه نمایید .