راهنمای خرید, مطالب آموزشی

میکروفون برای ساخت فیلم آموزشی

میکروفون برای ساخت فیلم آموزشی

میکروفون برای ساخت فیلم آموزشی

یکی از موثرترین و آموزنده‌ترین روش‌های آموزش ، فیلم‌ های آموزشی و پادکست‌ ها هستند و داشتن میکروفون مناسب برای ساخت فیلم آموزشی یکی از ضروری ترین مسائل می باشد . محبوبیت این فیلم‌ها بیشتر در این است که در هر زمانی و با هزینه‌ای کم و ناچیز قابل دسترس هستند . به همین دلیل جایگزینی مناسب برای کلاس ، معلم خصوصی و کتاب‌ های آموزشی به حساب می‌ آید .  خوبی‌ آن هم این است که هر کسی می‌ تواند این کار را انجام بدهد و نیاز به داشتن اطلاعات خیلی خاصی در زمینه فیلم‌ سازی نیست و همچنین تجهیزات خاصی نیاز ندارد . ولی اگر هم نسبت به این کار تردید دارید و نمی‌دانید درست کردن فیلم آموزشی چه هدفی را دنبال می‌کند و چه سودی دارد ، می‌توانید به خواندن این مقاله ادامه دهید تا جوابتان را بگیرید .

درست کردن فیلم آموزشی چه دلیلی دارد ؟

اگر تا به حال فیلم آموزشی درست نکرده‌اید ، احتمالاً برایتان این سوال پیش می‌ آید که چرا باید کسی زحمت این کار را به خودش بدهد . در حقیقت این که معلم یا استادی برای شاگردهایش ویدیوی آموزشی درست کند ، آنقدر سود دارد که بعد از مدتی برایتان این سوال پیش می‌آید چرا از اول این کار را نمی‌کردید .

  1. کلاس رو معکوس کن

یکی از روش‌های تدریس ، مدل کلاس معکوس است . این مدل شکل جدیدی از کلاس‌ های درسی حضوری است که در آن کارهایی که به شکل مرسوم در کلاس انجام می‌شد ( مانند تدریس ) ، در خود خانه توسط دانش‌ آموزان انجام می‌شود . به این صورت که آن‌ ها موظفند در خانه و با استفاده از ویدیو های آموزشی آنلاین ، حالا چه از طریق یوتیوب یا آپارات باشد ، چه سایت TED یا هر سایت دیگر و یا هر گونه آموزش الکترونیکی دیگری ، درس را یاد بگیرند و تکالیف و پروژه‌ های درسیشان را انجام دهند . بدین شکل در کلاس وقتی بیشتری برای تعامل بین دانشجو و استاد و دانشجویان با خودشان و یادگیری بیشتر از یکدیگر باقی می ماند و به فعال شدن و پویایی کلاس بیشتر کمک می‌کند .

اگر شما هم از این مدل تدریس استفاده می‌کنید ، یا قصد استفاده از آن را دارید ، این‌ که خودتان ویدیو های آموزشیتان را بسازید ، تغییر خیلی بزرگ و اساسی در روند کلاس ایجاد می‌کند . درست است که ویدیو های خیلی زیادی از قبل وجود دارند که می‌ توانید از بینشان برای تدریس انتخاب کنید ، ولی تحقیقات اینطور نشان داده‌ است که دانشجویان و دانش آموزان وقتی به صدایی آشنا گوش می‌دهند ، واکنش بهتری نشان می‌ دهند و درس را بهتر یاد می‌ گیرند . اصلاً اگر قصد دارید تازه از مدل کلاس معکوس استفاده کنید ، خوب است که بدانید ساخت فیلم ، بهترین نقطه برای شروع محسوب می‌شود .

  1. زمانت رو ذخیره می‌ کنی

به محض این‌که درباره موضوع انتخابیتان فیلم درست کردید ، منبعی ارزشمند و همیشگی دارید که همیشه و تا سال ها می‌توانید از آن استفاده کنید و هر بار که از آن استفاده می‌کنید ، یک عالمه وقت اضافه به دست می‌ آورید تا فعالیت‌ ها و پروژه‌ های خلاقانه دیگری همراه با دانشجویانتان در کلاس انجام دهید .

  1. میتونی خودت رو و نقد و نظاره کنی

راه دیگری هم که برای ساخت فیلم آموزشی وجود دارد این است که هنگام تدریس در سر کلاس ، از خودتان فیلم بگیرید . ( اگر قصد دارید بعداً این فیلم را به صورت آنلاین برای استفاده بقیه بگذارید ، حتماً اطمینان حاصل کنید که قبل از آن ، از افرادی که در فیلم حضور دارند اجازه گرفته باشید ) .

بعد ها با نگاه کردن یه این فیلم ها از بینشی که نسبت به خود و نوع تدریستان پیدا کردید حیرت می کنید و این داستان  به شما کمک می‌کند نحوه تدریس و عملکردتان را ارزیابی کنید و در صورتی که نقطه قوتی دارید آن را بعداً پررنگ‌ تر کنید و اگر فکر می‌کنید نقطه ضعفی در تدریس و اداره کلاس دارید ، می‌توانید روی خودتان کار کنید تا این نقطه ضعف از بین برود . یعنی در اصل روش تدریس و اداره کلاس خود را بهبود می دهید .

می‌توانید متوجه شوید آیا به اندازه کافی با کل کلاس ارتباط برقرار می‌کنید ؟ آیا فقط به یک سمت اتاق نگاه می‌کنید و فقط از یک دانشجو سوال می‌پرسید ؟ زبان بدنتان چطور است و چه می‌گوید ؟

این ها سوالاتی است که با دیدن ویدیو های خود می توانید برای آن ها پاسخ های مناسبی پیدا کنید و باور کنید هیچ ابزار دیگری بهتر از این ابزار برای ارزیابی خودتان پیدا نمی‌کنید .

  1. دانشجویان غایب رو به روز نگه می‌داری

یکی از مشکلات حل نشدنی این است که وقتی یکی از دانشجویان کلاس را از دست می‌دهد ، یا به علت بیماری طولانی مدت مشکل حضور در کلاس دارد ، چه کار باید کرد . با فیلم درست کردن از تدریستان ، می‌ توانید همیشه ویدیو را در اختیار دانشجویانی که در کلاس حضور نداشتند قرار دهید و این حس را بهشان منتقل کنید که بخشی از کلاس درس بوده‌اند .

  1. تدریس مجازی انجام بده

حتی در صورتی که در یک محیط آموزشی و آکادمیک استخدام نیستید ، می‌ توانید خودتان کلاس‌ های مجازی راه بیندازید و دانش یا هنرتان را به شکل آنلاین در اختیار دیگران که فکر می‌کنید اطلاعاتتان به دردشان می‌خورد قرار دهید . حتی شما خودتان می‌ توانید منبع یا رفرنس استادهایی که برای تدریس از مدل کلاس معکوس استفاده می‌کنند باشید .

وسایل مورد نیاز برای ساخت ویدیو

حقیقت این است که سخت‌ ترین بخش ساخت ویدیو ، همین است که بنشینید و شروع به ضبط کنید . اما در واقع انجام این کار بسیار ساده است . ساخت فیلم آموزشی به امکانات و ابزار زیادی نیاز ندارد . لازم هم نیست چندان نگران خرجش باشید . همه چیز فقط به 3 وسیله ضروری ختم می‌شود :

  1. دوربین
  2. نورپردازی
  3. میکروفون

اصولا داشتن دوربین یکی از مهمترین رکن های ساخت ویدیو های آموزشی می باشد . حال این دوربین می تواند دوربین عکاسی و فیلمبرداری ، دوربین موبایل ، دوربین لپ تاپ و یا وبکم باشد . پس اصلاً نگران نباشید چون قرار نیست همین اول کار خرج حسابی روی دستتان بگذاریم . اصلاً فکرتان سمت خرید دوربین حرفه ای و تجهیزات گران قیمت و این داستان‌ها نرود . چون مطمئناً خودتان در خانه جایگزین مناسبی برای آن دارید .

اگر از قبل در خانه دوربین دیجیتال یا فیلمبرداری ندارید ، خیالتان راحت باشد که با همین گوشی هوشمندی که در دستتان است یا دوربین خود لپتاپتان می‌تواند خیلی راحت کار را راه بیندازد . فقط باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر به جای دوربین لپتاپ ، دارید از دوربین دیجیتال یا دوربین گوشیتان استفاده می‌کنید ، به یک سه پایه یا هولدر موبایل نیاز دارید که برای ضبط کردن آن را جایی ثابت نگه دارید .

نکته بعدی نورپردازی است که این عامل تاثیر بسزایی در کیفیت فیلمبرداری و تصویر شما و حتی جذب مخاطبان بیشتر برای شما دارد ، چرا که نورپردازی خوب باعث می‌شود مخاطبتان بهتر با شما ارتباط برقرار کند . برای نورپردازی هم مطمئن شوید نور اتاق کافی است . اگر اینطور نبود ، می‌توانید با اضافه کردن چراغ یا تنظیم زاویه چراغ‌ های پایه‌ دار مانند چراغ مطالعه و در نهایت خرید رینگ لایت مناسب نور محیط را درست کنید .

میکروفون برای ساخت فیلم آموزشی

آخرین ابزاری که برای فیلمبرداری نیاز دارید ، میکروفون است . باز هم مانند دوربین ، گوشی هوشمند و لپتاپتان خودشان میکروفون دارند ، ولی از آنجایی که برای داشتن ویدیوی آموزشی با کیفیت ، بیشتر از نورپردازی به صدای خوب ، واضح و بلند نیاز دارید ، بهتر است ریسک نکنید و این یک بار را کمی سر کیسه را شل کنید و میکروفون مناسبی را برای این کار تهیه کنید . در دراز مدت خواهید دید که تصمیم خوب و به صرفه‌ای گرفتید .

برای میکروفون هم مدل‌های زیادی هستند که هم قیمت مناسبی دارند و هم از کیفیت خوبی برخوردارند . نیاز نیست حتماً مدل های حرفه‌ای و گران قیمت بگیرید . بعضاً یک میکروفون کوچک و حتی یقه‌ ای هم برای این کار کفایت می‌کند . اگر هم مطمئن نیستید باید از چه برندی خرید کنید ، برای ضبط ویدیوهای آموزشی معمولاً برندهایی مانند GEM Audio ، Blue ، Rode ، Shure و Audio-Technica را پیشنهاد می‌کنند ، که می‌توانید خودتان با بررسی مدل‌های مختلف این برندها و پیدا کردن میکروفونی که از نظر اندازه و قیمت به چیزی که مد نظرتان است بیشتر هماهنگی دارد ، خریدتان را انجام دهید .

بعد از فراهم کردن همه وسایل مورد نیاز ، بهتر است اول یک ضبط آزمایشی داشته باشید تا مطمئن شوید همه چیز درست است و همچنین نورپردازی و کیفیت صدا را بررسی کنید .

نمونه ای از میکروفون ها جهت ضبط صدا و تولید محتوا

نمونه ای از میکروفون ها جهت ضبط صدا و تولید محتوا

نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که برای ساخت فیلم آموزشی نیاز دارید

برای ساخت فیلم آموزشی ، چند نرم‌افزار ساده ویرایشی به دردتان می‌خورد . خوشبختانه برنامه‌ های ویرایش رایگان هم برای ویندوز ( و حتی سیستم عامل مک اگر از آن استفاده می‌کنید ) پیدا می‌شود .

برنامه‌ ای که برای ویندوز می‌ توانید استفاده کنید Photos است و در مورد مک می‌توانید از iMovie استفاده کنید . هر دوی این برنامه‌ها این امکان را به شما می‌دهند که متن و موسیقی اضافه کنید و چندین ویدیو را به یکدیگر متصل کنید . البته برنامه های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارند چه به صورت رایگان و چه به صورت پولی .

یک برنامه ضروری دیگر که خوب است داشته باشید ، Screencastify است . برنامه‌ای رایگان که به شما اجازه می‌دهد از صفحه کامپیوترتان فیلم بگیرید . اگر بخواهید به دانشجویانتان نشان دهید چطور کاری را انجام دهند ، یا به عنوان بخشی از آموزشتان اسلاید نشان دهید ، خیلی به کارتان می‌ آید . البته لازم به ذکر است که نسخه رایگان این برنامه محدودیت‌ هایی هم در زمان استفاده دارد . به طور مثال در ماه فقط 50 ویدیوی 10 دقیقه‌ای می‌توانید با آن ضبط کنید . برنامه مشابه دیگری که برای ضبط صفحه کامپیوترتان می‌ توانید از آن استفاده کنید ، Camtasia Studio نام دارد .

چند نکته برای ضبط فیلم

درست مثل نورپردازی ، برای نشان دادن سطح انرژی و حالتتان باید صدا را بلندتر کنید . چون ویدیو باعث میشه با مخاطبین و دانشجویانتان ارتباط مستقیم نداشته باشید ، بهتر است با بلندتر کردن صدا ، کمی از این فاصله کم کنید و آن‌ ها را بیشتر درگیر آموزشتان کنید .

به ویژه اگر در ویدیوی آموزشی چهره خودتان مشخص نیست این موضوع خیلی اهمیت دارد . چون صدای شما باید جبران نبود حالت چهره و زبان بدن را هم بکند . همچنین باید حواستان به نویزهای صدا هم باشد .

باز هم یادتان نرود ابتدا یک ویدیوی آزمایشی ضبط کنید و در آن زبان بدن ، ریتم حرف زدن و سطح انرژیتان را تحلیل کنید . همچنین بد نیست از دوستانتان هم بخواهید نگاهی سریع به ویدیو بیندازند و نظرشان را درباه آن بگویند .

همین امروز برای ساخت فیلم آموزشی دست به کار شو

برای جمع بندی نهایی ، باز هم تاکید می‌کنم که برای شروع کار نیازی نیست خرج زیادی بکنید و ابزار حرفه‌ ای تهیه کنید . می‌توانید لیست میکروفون های فروشگاه اینترنتی نت گودز را در این جا ببینید و اگر سوالی داشتید از ما بپرسید .

به محض این‌ که شروع به ضبط کردن ویدیو های خودتان کردید ، می‌توانید بعداً هم به استفاده از ابزارهای با فناوری پیشرفته‌ تر هم فکر کنید . به خصوص اگر می‌خواهید مخاطبین بیشتری جذب ویدیو های آموزشیتان کنید .

به هر حال شما دارید در مسیر هیجان انگیزی قدم برمی‌دارید که در آن آموزش و فناوری با همدیگر متحد می‌شوند و نه تنها به شما این اجازه را می‌دهند تا دانش و اطلاعاتتان را به راحتی در اختیار دیگری بگذارید تا از آن بهره ببرند ، بلکه برای خودتان هم تبدیل به آرشیوی می‌شوند که هر موقع خواستید می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و همیشه از وقت و انرژی‌ ای که با جلوگیری از تکرار یک مبحث یا موضوع ذخیره کردید ، می‌توانید برای انجام پروژه‌ها و کارهای دیگر استفاده کنید .

برای دیدن محصولات فروشگاه ما به لینک فروشگاه نت گودز مراجعه کنید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *