مطالب آموزشی

نویز میکروفون و راه حل حذف آن

نویز میکروفون

همه میکروفون‌ها، نویز تولید می‌کنند. یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم: جریانی از الکترون‌ها نویز تولید می‌کنند و همچنین مولکول‌های هوایی که اطراف دیافراگم میکروفون قرار دارند، باعث ایجاد نویز می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم دقیقاً چه عاملی باعث ایجاد چنین اتفاقی در میکروفون می‌شود و چه طور از آن جلوگیری کنیم. چرا که وقتی از میکروفون استفاده می‌کنیم، انتظار داریم سیگنالمان تمیز و کاملاً خالی از نویز باشد. از بین بردن نویز میکروفن به ویژه در هنگام ساخت پادکست خیلی لازم و کارآمد است.

چه عواملی باعث به وجود اومدن نویز در میکروفون می‌شن؟

قبل از این‌که بتوانیم مشکل نویز میکروفون را حل کنیم، باید اول بدانیم چه چیزی این نویز را ایجاد می‌کند؟ چون عامل ایجاد نویز در میکروفون‌ها تنها یک مورد نیست. بلکه عوامل مختلفی می‌توانند باعث شوند صدایی که از میکروفون شما خارج می‌شود، همراه با نویز باشد.

نویز افت فشار

این مدل نویز تنها در میکروفون‌های جهت‌دار (کاردیوید، سوپر کاردیوید و غیره) اتفاق می‌افتد. به این علت که میکروفون‌های جهت‌دار در پشت کپسول، دریچه‌های کوچکی دارند. این دریچه‌ها اجازه می‌دهند فشار بین جلو و پشت دیافراگم به تعادل برسد. وقتی موج صدا به میکروفون می‌رسد، دیافراگم تغییرات را در افت فشار احساس می‌کند، به همین علت جریان الکتریکی تولید می‌کند.

برای این‌که بتواند به فرکانس‌های خیلی پایین هم جواب بدهد، دیافراگم باید به اندازه کافی آزاد باشد که در واکنش به آن تفاوت‌های خیلی کوچک هم حرکت کند. مشکل از جایی شروع می‌شود که میکروفون در دست ما حرکت می‌کند و این کار باعث می‌شود اینرسی دیافراگم ضربات خیلی کوتاهی ایجاد کند. همین لرزش به وجود آمده توسط میکروفون، باعث ایجاد نویز می‌شود.

نویز باد

مشابه با نویز افت، نویز باد توسط بادی که به دیافراگم ضربه می‌زند ایجاد می‌شود. این مشکل بیشتر از همه وقتی قابل تشخیص است که در فضای بیرونی یا در محیطی که باد می‌وزد از میکروفون استفاده کنید. نویز باد می‌تواند به عنوان نویز فرکانسی پایین و ثابت خودش را نشان بدهد یا به صورت صدای سوت مانند باشد. مدل، صدا و میزان نویز بستگی به زاویه برخورد باد به دیافراگم دارد. بدترین حالت وقتی است که زاویه کاملاً عمودی باشد.

نویز مکانیکی

تمام میکروفون‌ها شامل یک کپسول، رابط و شاید تخته مدار یا تبدیل کننده می‌شوند و همه این قطعات داخل دسته میکروفون یا محفظه‌ای دیگر قرار گرفته‌اند. گاهی ماده عایقی که این قطعات را سر جایشان کنار همدیگر نگه داشته، ممکن است شل یا فاسد شود. همین باعث می‌شود بین دسته و قطعات داخلی میکروفون، ارتباط مکانیکی برقرار شود. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، هر حرکت میکروفون باعث ایجاد نویزهای مکانیکی می‌شود که توسط کپسول دریافت شده و تبدیل به بخشی از سیگنال صوتی می‌شوند.

شاک مانت‌های داخلی

تمام میکروفون‌ها، نوعی شاک مانت دارند که کپسول را از دسته میکروفون جدا می‌کند. این شاک مانت‌ها از مواد مختلف بسیاری درست می‌شوند که بعضی خوبند و بعضی دیگر خیر. ممکن است میکروفون شاک مانتی با فرکانس تشدید کننده در طیف قابل شنیدن داشته باشد که روی واکنش بسامدی میکروفون، هر موقع که در این بسامد مشخص دچار تهیج می‌شود، تاثیر می‌گذارد.

حالا برای از بین بردن این نویزها چه کنیم؟

بعد از آشنا شدن با عواملی که می‌توانند باعث شوند میکروفون ما نویز تولید کند، موضوعی اصلی که مطرح می‌شود این است که چه کار کنیم تا این نویز را از میکروفونمان حذف کنیم و صدایی واضح و تمیز داشته باشیم.

در ادامه چند راه حل را با هم بررسی می‌کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند تا خیالتان از بابت کیفیت صدا راحت شود و این نویز مزاحم از بین برود.

  1. میکروفون کاندنسر یا میکروفون اکتیو با سلف نویز پایین بگیرید.

این دو نوع میکروفون چیزی دارند که به آن نویز خودی یا self-noise می‌گویند. سلف نویز، نویزی است که از طریق اجزای فعالی مانند ترانزیستورها، لوله‌های خلا و تخته‌های مدار وارد میکروفون می‌شود و با خارج شدن این نویز از این اجزا، کپسول میکروفون آن را دریافت می‌کند.

در واقع رتبه بندی نسبت سیگنال به نویز (SNR) در میکروفون‌ها، براساس رتبه سلف نویز هر میکروفون اکتیو به آن داده می‌شود.

پس وقتی که می‌خواهید میکروفون کاندنسر یا اکتیو بگیرید، حتماً رتبه سلف نویز آن را بررسی کنید. هر رتبه‌ای که بالاتر از 20 دسیبل باشد، معنایش این است که نویز خودی میکروفون قابل شنیدن است. پس برای این‌که با این مشکل روبه‌رو نباشید، به نفع خودتان است میکروفونی بگیرید که سلف نویز پایین‌تری داشته باشد.

  • میکروفون را نزدیک‌تر به منبع صدا قرار دهید.

شاید این کار کاملاً نویز را از میکروفون حذف نکند، ولی مطمئن باشید در بهبود ضریب سیگنال به نویز میکروفونتان تاثیرگذار است. چرا که گذاشتن میکروفون در نزدیکی منبع صدا، میزان منبع صدا را که به آن سیگنال می‌گوییم، نسبت به میزان نویز در خروجی میکروفون افزایش می‌دهد.

  • از Shock Mount استفاده کنید.

نویز مکانیکی، عمده نویزی است که روی میکروفون‌ها اثر می‌گذارد. برای تعریف این نویز باید گفت به هر لرزشی که از اجزای میکروفون عبور کند و به کپسول میکروفون برسد و باعث نویز در سیگنال آن شود، نویز مکانیکی گفته می‌شود.

یکی از چیزهایی که باعث بروز این نویز می‌شود، نگه داشتن میکروفون است. لرزش‌هایی که از طریق سازهای روی صحنه، یا قدم‌های روی زمین استودیو و حتی لرزش خفیف خود زمین ایجاد می‌شوند، همگی در ایجاد این نویز در میکروفون‌ها موثرند.

شاک مانت وسیله‌ای است که میکروفون را معلق و دور از این نویزهای مکانیکی نگه می‌دارد. در نتیجه به حذف نویز در میکروفونتان منجر می‌شود.

  • از پاپ فیلتر استفاده کنید.

هنگام حرف زدن در میکروفون، گاهی در ادا کردن بعضی از حروف، ممکن است دهان شما هوا را چنان محکم خارج کند و به میکروفون اصابت دهد که صدایی مانند انفجار ایجاد کند. صدایی که بدون شک برای شنونده آزاردهنده تلقی می‌شود و گوشش را اذیت می‌کند.

برای جلوگیری از این اتفاق، خیلی راحت می‌توانید ازپاپ فیلتر استفاده کنید.

پاپ فیلتر میکروفون

پاپ فیلتر میکروفون

  • در محیطی آرام یا عایق صدا ضبط کنید.

شاید فکر کنید این مورد، نکته خیلی واضحی بود. ولی باز هم ارزش یادآوری دارد.

برای کم کردن نویز، صدای محیط اطرافتان را کاهش دهید. بهترین مثالش هم اتاق‌های ایزوله استودیوهای عایق صدا هستند. این اتاقک‌ها عایق صدا شده‌اند تا هیچ صدایی از بیرون واردشان نشود. همچنین از داخل، دیوارها را با بالشتک می‌پوشانند تا از نظر آکوستیک، محیطی مرده درست کنند و صدا روی سطح دیوارها منعکس نشود.

پس دیگر گفتن ندارد که رفتن به محیطی آرام‌تر، باعث کم شدن نویز می‌شود. اگر چند تا نکته واضح دیگر هم برای کم کردن نویز می‌خواهید، یادتان باشد:

  • اگر در ساختمان ضبط می‌کنید، جایی دور از پنکه، پمپ حرارتی، یخچال و غیره باشید.
  • اگر در خارج از ساختمانید، دور از ترافیک خیابان، ساخت و سازها و غیره ضبط کنید.
  • می‌توانید به دیوارهای اتاق غیر عایق صدا، پتو آویزان کنید تا انعکاس صدا را در اتاق کاهش دهید.
  • هنگام ضبط، کاملاً بی‌حرکت باشید تا نویزهای حاصل از کشیده شدن پارچه لباس، برخورد کفش با سطوح و غیره را نداشته باشید.
  • از فیلتر فرکانس رادیویی استفاده کنید.

تداخل فرکانس رادیویی یکی از دلایل ایجاد نویز در میکرفون است. اگر در شهر یا هرجایی نزدیک به ایستگاه رادیویی دارید از میکروفون استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که در سیگنال‌های میکروفونتان، تداخل با فرکانس رادیویی رخ دهد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از فیلتر فرکانس رادیویی استفاده کنید.

  • هنگام رسیدن به حداکثر سطح فشار صدا، از پد استفاده کنید.

به طور کلی، هر چه که منبع صدا بلندتر باشد، ضریب سیگنال به صدا در میکروفونی که آن را دریافت می‌کند، بهتر است.

هرچند در میکروفون‌های اکتیو، منبع صدای بلند ممکن است از حداکثر سطح فشار صدا (max SPL) فراتر برود.

رتبه بندی حداکثر سطح فشار صدای میکروفون به ما نقطه‌ای را که سیگنال میکروفون دچار پیچش می‌شود می‌گوید. هرچند از نظر فنی چنین اتفاقی نویز محسوب نمی‌شود (چون تغییری است که در خود سیگنال رخ می‌دهد)، سیگنال را به شکل عجیبی درمی‌آورد که می‌تواند به عنوان نویز تلقی شود.

ولی این پیچش در سیگنال، مقصر اصلی نیست. مقصر اصلی، صدای محیط در اطراف شماست که با استفاده از یک پد می‌توانید نویز بیرونی در سیگنال میکروفون را کاهش بدهید و در عین حال، همچنان منبع صدای قوی‌ای داشته باشید.

  • از نویز گیت استفاده کنید.

معمولاً از نویز گیت برای کاهش صداهای خارجی ناخواسته استفاده می‌شود. این وسیله به سیگنال صوتی اجازه می‌دهد تنها در صورتی عبور کند که بالاتر از ارزش آستانه‌ای باشد. به بیان دیگر، همیشه وقتی از این وسیله استفاده می‌شود که میزان سیگنال صوتی بالاتر از میزان نویز باشد. اگر این دستگاه به درستی تنظیم شده باشد، نویزهای ثابت از آمپلی فایر، صدای همهمه از سیستم‌ها و دستگاه‌های دیگر را کم می‌کند، بدون این‌که تاثیری روی منبع صدا بگذارد. با کمی تنظیمات و به کمک گیت، چه در خانه باشید، چه روی صحنه، می‌توانید به راحتی از نویز ناخواسته‌ای که میکروفونتان از محیط می‌گیرد، راحت شوید.

نویز گیت معمولاً 5 پارامتر دارد:

  • آستانه میزانی را مشخص می‌کند که گیت باز می‌شود و اجازه می‌دهد صدا عبور کند.
  • ضریب، تعادل بین صدای اصلی و صدایی که گیت آن را گرفته، است.
  • Attack زمانی را مشخص می‌کند که گیت نیاز دارد تا از حالت بسته به باز برود.
  • Hold به گیت اجازه می‌دهد بعد از این‌که میزان سیگنال به زیر آستانه رسید، در حالت باز بماند.
  • Release معمولاً به این منظور استفاده می‌شود که تنظیم کند چه مدت زمان می‌گیرد تا گیت از حالت کاملاٌ باز به حالت کاملاً بسته برود. ریلیز سریع، خیلی زود صدا را قطع می‌کند. ریلیز آرام‌تر طوری عمل می‌کند که صدا کم کم محو می‌شود.

برای دیدن محصولات فروشگاه به لینک فروشگاه نت گودز مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *